Descriere
I. Prezentare generala
Comunicare in limba moderna 1, limba franceza, clasa I este un manual conceput în confomitate cu sugestiile metodologice si de continut ale programei scolare pentru disciplina Comunicare in Limba moderna 1, clasa pregatitoare, clasa I si clasa a ll-a (0.M. nr. 3418/19.03.2013) privind formarea unor competente de comunicare elementare in limba straina studiata.
Manualul oferă suportul necesar pentru formarea achizitiilor de comunicare elementare (nivel A1 partial, din Portofoliul European), a atitudinilor asociate cu deprinderile de comunicare, pentru dezvoltarea de noi aptitudini, in raport cu nevoile si ritmul propriu de dezvoltare ale copilului.
Conform noilor cerinte pentru procesul educational, manualul de fata ofera ca suport de invatare manualul clasic, in forma tiparita, insotit de componenta digitală (CD multimedia).
ll.Structura manualului
Manualul tiparit
Continuturile lexico-tematice si de comunicare ale manualului sunt repartizate in doua volume, corespunzatoare celor doua semestre scolare.
Fiecare volum are 80 de pagini si cuprinde: trei unitati tematice • fise-test de autoevaluare (Je sais faire!), la sfarsitul fiecarei unitati • o recapitulare sumativa, semestriala • un test de evaluare semestriala • jocuri lexicale (Jouons !) si proiecte (Projet), care reprezinta modalitati complementare de fixare si consolidarea cunostintelor • lectii optionale, consacrate prezentarii si insusirii unor elemente culturale reprezentative (Noel! , Paques) • vocabularul tematic (Dico en images), ilustrat si cu suport audio • instructiuni pentru jocuri• sugestii de jocuri didactice si instructiuni de joc • transcrierea continuturilor audio (Transcriptions). Al doilea volum (semestrul al II-iea) contine in plus o recapitulare finala, sub forma unor ateliere (Ateliers) la dispozitia profesorului.
In tabla de materii a fiecarui volum se regasesc continuturile fiecarei sectiuni (titluri, tematica abordata, competentele, vocabularul si cantecele/poeziile propuse).
Manualul digital
CD-ul multimedia include continuturile din manualul tiparit si activitati multimedia.
Structura unei unitati
Fiecare dintre cele sase unitati este alcatuita din patru lectii, organizate pe teme din universul familiar, imediat (la scoala, acasa, camera mea, familia, jucariile etc.).
Ultima lectie din unitate, lectia a patra, este destinata lumii magice a basmelor si este intotdeauna o secventa conturata in jurul unui basm/al unei povesti (Il etait une fois). De-a lungul primelor lectii din fiecare unitate este strecurat un element grafic care constituie legatura cu basmul din finalul unitatii. Acesta nu este doar un element de conexiune, ci o parte componenta a intregului, reprezentat de unitatea respectiva, rolul sau fiind acela de a stimula si de a mentine viu interesul elevilor pe tot parcursul unitatii.
Structura unei lectii
Fiecare lectie incepe cu un desen complex - pe o pagina dubla - cu caracter situational, ca element declansator al invatarii. Acest desen ilustreaza continutul dialogului central, prezent si in format digital audiovizual (animatie). Pe pagina se afla si un set de trei-sase mici desene care ilustreaza vocabularul activ (lexicul pe care elevii si-l vor insusi si il vor utiliza independent). Desenele sunt insoţite de etichete – scrise cu litere de tipar - cu denumirea obiectului sau situatiei ilustrate. Aceste etichete nu vor face obiectul unei abordari directe,explicite, de citit scris. Ele constituie o modalitate de vizualizare globala a formei scrise a unui cuvant, asociat cu imaginea, cu scopul de a-i familiariza pe copii cu elemente grafice specifice. Elevii pot recepta etichetele ca mesaje vizuale, simple, asociate cu imaginile.
Lectiile 4 ale fiecarei unitati sunt construite in jurul unui basm pe care copiii ar trebui sa-l recunoasca pornind de la reperele vizuale si de la textul audio. Din acest motiv, numele personajelor de basm care apar in sectiunea de vocabular sunt scrise invers, ca la ghicitori.
V.Ghid de utilizare a resurselor multimedia din manualul digital. Meniu de navigare
VI. Conceptia manualului
Demers didactic
In proiectarea manualului, autorii au tinut seama de sugestiile si recomandarile programei scolare, favorizand:
- invatarea in context, cu scopul de a evita memorarea si recitarea de cuvinte/propozitii simple si de a facilita transferarea şi reutilizarea acestora in situaţii noi de comunicare;
- diversitatea contextelor de invatare;
- folosirea nonverbalului pentru intuirea conceptelor, prin experienta directa;
- combinarea verbalului (receptat sau exprimat) cu limbajul corporal,vizual sau muzical;
- abordarea ludica, prin activitati atragatoare.
Exercitii si activitati
Exercitiile si activitatile propuse - ca modalitati de exersare si antrenament - ilustreaza contexte/tematici sugerate de programa si acte de vorbire asociate (cuvinte si structuri prioritare din universul familiar, imediat) si constituie baza de pornire pentru acumularea unui lexic minimal, care sa permita dezvoltarea de deprinderi si cunostinte elementare in limba straina studiata.
Tinta acestora este de a stimula dezvoltarea cognitiva, dezvoltarea limbajului si a comunicarii, a premiselor de citit- scris, fara a neglija dezvoltarea socio-emotionala, curiozitatea, initiativa si creativitatea.
Pentru stimularea dezvoltarii cognitive si a limbajului,dar si pentru formarea si dezvoltarea unor competenţe si capacitati elementare, recomandate de programa, manualul propune diverse exercitii si activitati, de dificultate progresiva, care urmaresc:
- stimularea comunicarii receptive: sa asculte, sa observe, sa recunoasca si sa inteleaga sunete, cuvinte uzuale, propozitii simple, mesajul global al unor cantece/poezii pentru copii etc.;
- formarea primelor deprinderi de vorbire in limba studiata: sa pronunte dupa model, sa recunoasca si sa numeasca obiecte cunoscute/personaje/actiuni simple, demonstrand intelegerea unui desen/unei imagini/ unei comenzi, sa formuleze mesaje scurte de prezentare personala, sa exprime cereri simple, sa raspunda la întrebari simple, sa participe la jocuri de comunicare (Joue le dialogue avec ton partenaire) etc.
Pentru a facilita invatarea si a consolida achizitia de comunicare, exercitiile proiectate sunt realizate in spirit ludic (labirint, puzzle, sudoku, siruri logice, jocul intrusului etc.). in acest context, un loc aparte il ocupa jocul - forma cea mai naturala si mai atragatoare de invatare, conceputa sa incurajeze explorarea si experimentarea. Prin caracterul lor dinamic si atragator, jocurile ii motivează pe copii si ii stimuleaza din punct de vedere cognitiv, afectiv si motrice. Prin practicarea jocurilor (dramatizare, joc de rol etc.), copiii sunt pusi sa interactioneze. Interactiunea ca metoda de invatare este esentiala pentru dezvoltarea comportamentelor pozitive ale elevilor.
Dezvoltarea premiselor de citit - scris se rezuma la lucrul cu cartea, la recunoasterea globala a etichetelor cu litere majuscule, care insotesc desenele care expliciteaza lexicul.
Majoritatea exercitiilor si activitatilor propuse in manualul tiparit au un corespondent digital, identic sau usor modificat. Acestea sunt insotite de butoane - asociate cerintei - care indica activitatea principala de efectuat (Ecoute, Coche etc.). Exercitiile care nu au corespondent digital nu sunt insotite de butoane.
Manualul are un caracter interdisciplinar: continutul imbina cunostinte primare din diferite domenii ale cunoasterii si favorizeaza intersectarea mai multor discipline: discipline artistice (trasare, colorare, desen), matematica (cifre),cunoasterea mediului (plante,animale), geografie minimala, literatura pentru copii(poezii, basme), muzica (cantece - majoritatea fiind cantece din folclorul copiilor).
Evaluare, autoevaluare,consolidare
In manualul tiparit si in cel digital sunt prevazute mai multe secvente de evaluare:
autoevaluare (Je sais faire) la sfarsitul fiecarei unitati;
activitati de consolidare prin jocuri lingvistice (Jouons ) sau proiecte de grup la finalul fiecarei unitati;
evaluari sumative partiale (Test, semestrial);
activitati de consolidare si evaluare sumativa partiala (Revision U1- U3 si Revision U4-U6);
evaluare sumativa finala (Revision finale: Ateliers).
In secvenţele de autoevaluare (Je sais faire) si in testul semestrial, exercitiile sunt punctate de la 1 la 10. Elevii sunt incurajati sa obtina performante cat mai bune prin oferirea unor broscute de punctaj, in functie de rezultatul obtinut. Elevul isi poate aprecia singur nivelul achizitiei (Foarte bine, Bine, Suficient), reperand totodata elementele asupra carora trebuie sa insiste, pentru a si le insusi.
VII. Concluzii
Prin ilustratiile de calitate, diversitatea tematica, varietatea si caracterul ludic al tehnicilor de exersare invatare si prin numeroasele activitati suplimentare la alegere (Noel, Paques, Ateliers), manualul oferă o abordare atragatoare si eficienta, o modalitate creativa de invatare in context a unei limbi straine - ceea ce corespunde intru totul recomandarilor Programei scolare pentru disciplina optionala Comunicare in limba moderna, 2013 - care permite o abordare didactica flexibila, personalizata, adaptata grupului de copii si optiunilor metodologice ale profesorului.