Descriere
CUPRINS
I. DEZVOLTAREA CALITĂŢILOR MOTRICE
- OBIECTIV AL EDUCAŢIEI FIZICE …………………... 5
I. 1. Importanţa educaţiei fizice ………………………………. 5
I. 2. Educaţia fizică şi importanţa acestei discipline în
cadrul curriculum-ului naţional ………………………………. 9
I. 3. Orientarea şi conţinutul activităţii de educaţie fizică
la clasele I-IV ……………………………………………... 9
II. OBIECTIVELE EDUCAŢIEI FIZICE
LA CLASELEI-IV...………………………………………. 11
II. 1. Capacitatea motrică de bază …………………………... 11
II. 2. Dezvoltarea fizică generală şi armonioasă …………….. 11
II. 3. Deprinderi şi priceperi motrice ………………………... 12
II. 4. Calităţi motrice ……………………………………...…. 13
II. 5. Indicaţii metodice privind activitatea de educaţie fizică la clasele I-IV ………………………………………………….. 13
III. PARTICULARITĂŢILE SOMATO-FUNCŢIONALE, PSIHICE ŞI MOTRICE ALE ELEVILOR DIN CICLUL PRIMAR ……………………………………………………15
III. 1. Particularităţile somatice …..………………………….. 15
III. 2. Particularităţile funcţionale ……………………………16
III. 3. Particularităţile psihice ………………………………... 17
IV. ORIENTAREA METODICĂ GENERALĂ PRIVIND PREDAREA EDUCAŢIEI FIZICE ………………………22
IV. 1. Metodologia realizării obiectivelor privind dezvoltarea fizică corectă şi armonioasă ……………………………...…. 22
IV. 2. Clasificarea exerciţiilor ……………………………….. 24
IV. 3. Indicaţii privind utilizarea exerciţiilor ………………... 24
IV. 4. Relaţia profesor — elev ………………………………. 26
V. PREVENIREA ŞI COMBATEREA
INSTALĂRII DEFICIENŢELOR FIZICE LA
ELEVII DIN CICLUL PRIMA ………………………….. 31
V. 1. Definiţia deficienţelor fizice şi psihomotorii ………….. 31
V. 2. Psihomotricitatea ………………………………………32
V. 3. Cauzele deficientelor fizice şi psihomotorii …………... 41
V. 4. Factorii determinanţi …………………………………... 43
V. 5. Clasificarea deficientelor fizice şi psihomotorii ………. 44
V. 6. Recuperarea deficientelor fizice şi psihomotorii ………49
VI. CALITĂŢI MOTRICE ………………………………. 76
VI. 1. Viteza ………………………………………………... 77
VI. 1. 1. Generalităţi, indicaţii metodice …………………….. 77
VI. 1. 2. Jocuri pentru dezvoltarea vitezei ……………………80
VI. 2. ÎNDEMÂNAREA/ COORDONAREA ………………87
VI. 2. 1. Generalităţi, indicaţii metodice …………………….. 87
VI. 2. 2. Metode de educare a coordonării …………………... 94
VI. 3. REZISTENŢA………………………………………. 100
VI. 3. 1. Generalităţi, indicaţii metodice ……………………100
VI. 3. 2. Jocuri pentru dezvoltarea rezistenţei ………………103
VI. 4. FORŢA ………………………………………………106
VI. 4. 1. Generalităţi, indicaţii metodice ……………………106
VI. 4. 2. Jocuri pentru dezvoltarea forţei ……………………110
VII. CONCLUZII ………………………………………... 114
BIBLIOGRAFIE …………………………………………116