Descriere
Credeti oare ca stiintele ar fi aparut si ar fi crescut mari daca magicienii, alchimistii, astrologii si vrajitoarele n-ar fi alergat in fruntea lor drept inaintasi, drept aceia care prin preziceri si amagiri trebuiau mai intai sa trezeasca setea, foamea si placerea gustului pentru placeri ascunse si interzise? (Fr. Nietzsche, Stiinta voioasa)
Disciplina ''Psihologie" reprezinta la clasa a X-a disciplina socio-umana din cadrul ariei curriculare "Om si societate", iar programa a fost aprobata prin Ordinul Ministrului Educatiei si Cercetarii nr. 4598/ 31.08.2004. Programa a creat un cadru favorabil, oferind autorilor posibilitatea de a realiza in mod flexibil structura parcurgerii materiei conform logicii interne a disciplinei respective, conexata cu logica didactica. Manualul prelucreaza din punct de vedere didactic cunostintele, deprinderile si valorile cuprinse in programa, intentionand sa serveasca elevilor in activitatea lor de invatare independenta. In elaborarea acestui manual, autorii s-au condus dupa maxima lui Em. Planchard: “Cartea este o camera de provizii", daca ne putem permite aceasta expresie, dar este si un instrument de lucru. Ea trebuie sa ofere notiuni, sa contribuie la dezvoltarea gandirii si sa sugereze aplicatii utile din ceea ce s-a invatat".
Am tinut seama de criteriile psihologice: cand se preda? Cui se preda? Cum se preda? Si de criterii sociologice: Ce se preda?
Am incercat sa venim in intampinarea urmatoarelor cerinte:
- Expunerea cunostintelor sa fie realizata intr-o forma sistematica: materialul sa fie distribuit pe capitole si subcapitole, iar informatia prezentata intr-o ordine logica. Pentru aceasta s-au ales caracterele de litera care scot in evidenta esentialul: definitii, reguli, date, denumiri, concluzii etc.
- Definitliie, regulile, concluziile sa fie formulate clar si concis si sa se bazeze pe exemple convingatoare.
- Sa se foloseasca ilustratii, desene, grafice, scheme etc. care pun in evidenta continutul textulul, ii concretizeaza si ii completeaza.
- Cunostintele sa fie introduse treptat, paragrafele sa se inlantuie logic si sa decurga unele din allele, usurand accesibilitatea.
- Continutul sa fie relevant si interesant in acelasi timp, astfel incat sa-i atraga pe elevi.
- Cunostintele sa aiba valoare euristica in sensul ca genereaza posibilitatea de a deduce din ele idei noi.
- Continutul textelor sa fie sursa de imbogatire a culturii generale si estetice pentru elevi.
- Continutul textelor sa cultive valorile fundamentale ale democratiei: umanism, libertate, responsabilitate, toleranta, respect pentru propriul popor si pentru alte popoare, spirit civic, cooperare si competitie, disciplina.
- Manualul sa fie atragator.
- Modulurile de evaluare sa contribuie la aprofundarea cunostintelor, la stimularea capacitatii intelectuale si creative a elevilor si la formarea abilitalilor de comunicare in relatiile de cooperare deschisa si onesta prin elaborarea unor lucrari in grup. Unele teme se gasesc in interiorul lectiilor. Profesorii decid in acest sens, semnul pentru aceasta fiind "**". Temele de evaluare sa contribuie la aprofundarea cunostintelor, la stimularea capacitatilor intelectuale si creative ale elevilor, la formarea abilitatilor de comunicare in relatiile de cooperare deschisa prin elaborarea unor lucrari in grup.
In speranta ca am reusit sa ne tinem de cuvant, va uram rabdare si succes in parcurgerea acestei carti. Fie sa aveti ce invata din ea!
Cuprins:
- Procesele psihice si rolul lor in evolutia personalitatii
- Capitolul 1. Psihicul si caracteristicile acestuia
- Capitului 2. Procese cognitive senzoriale
- Capitolul 3. a.Procese cognitive superioare. b. Memoria. c. Imaginatia
- Capitolul 4. Limbajul
- Capitolul 5. Procese reglatorii. Structura si dezvoltarea personalitatii
- Capitolul 6. Caracterizarea generala a personalitatii
- Capitolul 7. Diferente individuale in manifestarea personalitatii
- Capitolul 8. Temperamental
- Capitolul 9. Aptitudinile
- Capitolul 10. Caracterul
- Capitolul 11. Creativitatea
- Capitolul 12. Etape in dezvoltarea personalitatii. Conduita interpersonala si rolul lor in formarea si dezvoltarea personalitatii
- Capitolul 13. Imaginea de sine si perceptia sociala a imaginii de sine
- Capitolul 14. Relatiile interpersonale si rolul in formarea si dezvoltarea personalitatii
- Capitolul 15. Comportamente pro si antisociale
- Glosar
- Bibliografie