Descriere
PREFATA
Cand am pornit la scrierea acestui manual, prima intrebare pe care ne-am pus-o a fost : Cui sa se adreseze acest manual? Nu a fost o hotarare usoara de luat, mai ales ca acolo unde sunt mai multe persoane sunt desigur si multe pareri. Am hotarat pana la urma ca manualul nostru sa se adreseze in acelasi timp si elevilor, si parintilor, si profesorilor.
Pentru elevi am prezentat notiunile intuitiv, evitand abuzul de notatii sau de abstractizare. Am incercat (si speram ca am si reusit) sa folosim notiunile invatate in clasele primare ca baza pe care sa construim notiuni noi, am prezentat exercitii rezolvate prin care i-am invatat sa gandeasca, sa analizeze, sa observe mediul inconjurator si sa-si foloseasca imaginatia pentru a extrage exemple din natura si mediul inconjurator. Am prezentat si tipuri de greseli ce pot aparea in rezolvari pentru a atrage atentia asupra lor. Am vrut sa dezvoltam creativitatea, capacitatea de analiza si sinteza informatiilor dintr-o situatie-problema prin rezolvarea de probleme folosind metode aritmetice, iar notiunile de geometrie le-am prezentat intutiv, am invatat sa le desenam, sa le decupam, sa le suprapunem si sa le recunoastem in jurul nostru. Si, de ce nu, de multe ori ii punem pe elevi in situatia de a se juca, caci se stie ca prin joc se pot invata mult mai usor lucruri care altfel par foarte grele.
Parintii sunt invitati sa parcurga manualul alaturi de copiii lor. Daca nu vor sa-i ajute la rezolvarea temelor, cu siguranta trebuie sa-i ajute sa faca planul casei, sa faca impreuna bugetul familiei sau pe cel personal al copilului, sa proiecteze o excursie, sa caute pe internet curiozitati matematice, sa construiasca corpurilor geometrice, sa decupeze figuri geometrice, sa joace impreuna sah sau avioane ...
Si, nu in ultimul rand, manualul reprezinta pentru profesor un instrument de orientare a activitatii didactice, respectiv de selectare a continuturilor stiintifice valorificabile in vederea atingerii finalitatilor urmarite. Lectiile sunt proiectate astfel incat programa scolara sa poata fi parcursa in 75% din timpul alocat orelor de matematica, restul orelor (25%) fiind la dispozitia profesorului pentru activitati remediale, de fixare sau de progres. Modul de prezentare a lectiilor ii poate ajuta sa-si proiecteze planificarea, aplicatiile practice propuse pot diversifica orele de matematica si pot ajuta la dezvoltarea motivatiei elevilor pentru a reusi in invatarea si, implicit, pentru atragerea lor spre studiului disciplinei.
Recomandam profesorilor de matematica sa colaboreze cu profesorii care predau TIC si sa-i indrume pe elevi sa utilizeze calculatorul pentru modelare (cum ar fi, de exemplu, un program de generare a unui sir, etc) sau folosirea programelor de generare a desenelor la geometrie.