Descriere
Cuprins
Desenul din covor
Lumea literara
Principii ale unei istorii mondiale a literaturii
Bursa de valori literare
Literaritatea
Cosmopoliti si poligloti
Paris, orasul-literatura
Literatura, natiune si politica
Fundamentele nationale ale literaturii
Depolitizarea
0 noua metoda de interpretare
lnventarea literaturii .
Cum se ,,devoreaza" latina
Italia: o dovada a contrario
Batalia pentru franceza
Latina de scoala
O folosire orala a limbii
Cultul limbii
lmperiul francezei
Contestarea engleza
Revolutia herderiana
EfectuI Herder
Desenul din covor
Putini scriitori au indraznit sa trateze literar - asa cum a facut-o Henry James in Desenul din covor - spinoasa s i inepuizabila chestiune relatiilor scriitorului(deci ale textului)cu criticul sau. Fara a se limita "la simpla constatare a esecului demersului critic (invinuit ca pierde intotdeauna din vedere un anume continut insesizabil al literaturii),James afirma doua principii contrare reprezentarilor obisnuite ale artei literare: pe de-o parte, exista cu adevarat ,,ceva" de descoperit in orice opera, si este sarcina legitima a criticii s-o faca, iar, pe de alta parte,acest ,, secret" nu e ceva infailibil sau de natura superioara si transcendenta, care ar impune o tacere plina de reculegere. Metafora jamesiana foarte concreta a ,,desenului" (sau figurii) din cover (,,un lucru tot atat de concret, insista el, ca pasarea in colivie, momeala in carligul undintei, bucatica de branza in cursa de soareci”) impune ideea ca trebuie cautat literatura ceva ce inca nu a fost descris .
Criticul descumpanit il intreaba pe scriitorul care tocmai ii spusese ca in ciuda intregii sale subtilitati de hermeneut rafinat, a lovit intoteauna pe ,,alaturi cu o siguranta fara pereche" si n-a inteles niciodata- sensul adevarat al demersului sau literar: ,,- Dar ca sa grabim o nastere anevoioasa, n-ati p ut ea d a un indiciu unui confrate?(...) – Asta e numai daca n-ati intrezarit-o niciodata, raspunde scriitorul. Altfel, aspectul care e vorba ar deveni curand atat de vizibil incat, de fapt, nici n-ai vedea altceva. Pentru mine e la fel de palpabil ca marmura acestui semineu .'' Atins in onoarea sa profesionala, criticul insista, enuntand constiincios toate ipotezele critice disponibile: ,,E un fel de mesaj ezoeric [...] sau un fel de filozofie", intreaba el, convins ca in texte trebuie cautata expresia unei profunzimi depasind evidenta. ,,E ceva in legatura