Descriere
Examenul de bacalaureat, în viziunea actuală, a devenit o modalitate nu atât de verificare a cunoştinţelor teoretice (de ordin istorico-literar, stilistic, lingvistic etc.) dobândite de absolvenţii cursurilor liceale, cât a deprinderilor practice de operare cu textele artistice şi nonartistice. Ei trebuie să-şi formeze reprezentările culturale fundamentale, să recunoască specificul valorilor estetice naţionale, săle pună în relaţie cu cele europene şi universale, să ajungă buni cunoscători şi interpreţi (eventual şi producători) de texte cât mai variate, să emită şi să argumenteze pertinent opinii inedite şi adecvate scopurilor artistice şi utilitare urmărite. Indiferent de situatiile de comunicare oficiale ori private în care se află, tinerii absolvenţi de liceu se cuvine să folosească limba română literară, dovedind că şi-au însuşit o cultură literară şi lingvistică temeinică, de natură să le permită inserţia socio-profesională şi accederea la statutul de intelectuali având un grad ridicat de instrucţie şi de capacitate aplicativă.
Noile programe analitice la obiectul limba şi literatura română pentru cursul superior de liceu (clasele a XI-a şi a XlI-a), ordonate după criteriul cronologic şi axiologic al evoluţiei literaturii române atât in diacronie, cât şi în sincronie, prevăd introducerea, ca modalităţi inovative de studiu coparticipativ în pedagogia şcolară modernă, studiul de caz şi dezbaterea, cel dintâi fiind preluat din ştiinţe, cea de-a doua din publicistică şi din mass-media audio-vizuale.
Studiul de caz este o metodă de proiectare, realizată în urma unei documentări prealabile (prin parcurgerea bibliografiei obligatorii), care utilizeaza tehnica investigaţiei finalizate cu un proiect ale cărui aplitaţii conduc spre o evaluare finală. Acesta înregistrează cinci etape succesive, anume: documentarea, investigaţia, proiectarea, studiul de caz propriu-zis şi evaluarea. Pentru elevi devine o metodă coparticipativă la propria formare intelectual-afectivă şi, mai ales, o cale de stimulare a interesului celor tineri pentru invatamantul riguros de tip cercetare stiintifica cu rezultate aplicabile în practică.
Dezbaterea este o controversă în plan ideatic, moderată de profesor şi condusă de un lider de opinie ales din rândul participanţilor, care recurge la seturi distincte de argumente pro sau contra temei discutate în contradictoriu, utilizând forme amiabile, obligatoriu nonviolente de confruntare verbală (schimbul civilizat de idei opuse, intervenţia, dreptul la replică, protestul etc.) Dezbaterea îi învaţă pe elevi să-şi sustina public punctele de vedere, să-şi respecte adversarii, să fie politicoşi, să soluţioneze în mod democratic problemele controversate şi să accepte soluta propusă de majoritate.
Ambele metode de interacţiune verbală utilizează drept mijloace active de lucru: discuţia, controversa (chiar polemică), demonstraţia, argumentarea, interpelarea, expunerea unor modele de raţionament (inductiv-deductiv),schimbul de idei şi de judecăţi cu valoare personală etc. În condiţiile particulare ale abordarii literaturii şi limbii române, studiul de caz este mai potrivit temelor de sinteză şi comparatiste, iar dezbaterea se adecvează temelor analitice şi proceselor literare.
Lucrarea prezentă acoperă integral studiile de caz şi dezbaterile indicate de programele şcolare în vigoare pentru clasele a XI-a şi a XIl-a, la care se adaugă cele suplimentare, considerate drept necesare de realizatorii manualelor alternative ale Editurii Corint,sub coordonarea prestigioasă a acad. prof. univ. dr. Eugen Simion. Acestea sunt expuse pe ani de studiu, în ordinea abordării lor în manualele aferente, beneficiind de o succintă fundamentare teoretică, de indicarea bibliografiei minimale pentru fiecare în parte, de o prezentare riguroasă, ştiinţifică, respectând etapele consacrate în didactica modernă de implementare a acestor noi modalităti de lucru interactive cu elevii. Fiecare dintre ele expune şi rezolvă o temă problematică, controversată, prezentând soluţii multiple deinterpretare corectă şi oferind elevilor argumente suficiente şi variate pentru a alege soluţia optimă.
Succes la examene!
Autorii