LIMBA ȘI LITERATURA ROMÂNĂ. Clasa a X-a. Portofoliul elevului

9789731245249

Textele literare sunt alese, conform recomandarilor Programei scolare, astfel incat sa respecte criterii precum accesibilitate, atractivitate, valoare.

Autor: A. Costache, M. Lascar, Florin Ionita, A. Savoiu
Editura: Art Educational
Anul aparitiei: 2016
Nr. Pag: 232
Limba: Romana
Disciplină: Limba Și Literatura Română
Format: 17X24 cm
Vârstă: 16 ani, 17 ani
in stoc
20.00 lei
+

Descriere


ARGUMENT

Portofoliul este o metoda de evaluare cu caracter integrator, complex si flexibil, o ,,carte de vizita" a elevului, care oglindeste evolutia acestuia, performantele si optiunile sale, pe durata studierii unui capitol, de-a lungul unui semestru sau a unui an scolar, la o anumita disciplina de studiu. Portofoliul cuprinde ,,produsele" elevilor, fise de lectura, fise de evaluare, proiecte, referate, investigatii etc.), care dovedesc ce sunt capabili sa faca elevii pornind de la competentele si continuturile fiecarui capitol. Fiind o insumare de instrumente de evaluare, sub raport cantitativ si calitativ, portofoliul preia sarcina evaluarii continue, dar fara tensiunea pe care o genereaza notarea frecventa prin metodele traditionale, si poate deveni o parte integranta a unei evaluari sumative. Prezenta lucrare este conceputa in conformitate cu programa scolara care propune, in clasa a X-a, organizarea competentelor specifice si a continuturilor invatarii in cadrul domeniilor: I. Literatura (1. Receptarea textelor literare; 2. Literatura Si alte arte), II. Limba Si comunicare (1. Producerea mesajelor orale Si scrise; 2. Receptarea diferitelor tipuri de mesaje).

Textele literare sunt alese, conform recomandarilor Programei scolare, astfel incat sa respecte criterii precum accesibilitate, atractivitate, valoare; sa apartina, in majoritate, autorilor canonici (Mihai Eminescu, Ion Creanga, I.L. Caragiale, Titu Maiorescu, loan Slavici, George Bacovia, Tudor Arghezi, Mihail Sadoveanu, Liviu Rebreanu, Camil Petrescu, E. Lovinescu, Nichita Stanescu, Marin Sorescu); sa favorizeze receptarea fenomenului literar.

Pentru sectiunea A. Proza narativa, ca proza scurta, am ales basmul cult Povestea lui Harap-Alb de Ion Creanga, povestirea Negustor lipscan din ciclul Hanu Ancutei de Mihail Sadoveanu, nuvela Moara cu noroc de loan Slavici, iar dintre romane, Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon, Ion de Liviu Rebreanu si Maitreyi de Mircea Eliade. Pentru sectiunea B. Poezia, am ales ca poezie epica, o fabula de Grigore Alexandrescu, iar ca poezie lirica, texte apartinand lui Mihai Eminescu, George Bacovia, Ion Pillat, Tudor Arghezi, Nichita Stanescu, incercand astfel si o ilustrare a evolutiei liricii in literatura romana. Pentru sectiunea C. Dramaturgia, am optat pentru comedia O scrisoare pierduta de I.L. Caragiale si drama Suflete tari de Camil Petrescu.

In abordarea textelor, s-au avut in vedere diferite modalitati de analiza a principalelor componente de structura, de compozitie si de limbaj specifice textului narativ, textului dramatic si textului poetic, confruntarea cu receptarea de catre ceilalti a textelor literare (textul literar in discursul criticii), raportarea operelor studiate la evolutia literaturii romane, utilizarea conceptelor de teorie literara dobandite in anii anteriori, dar si in clasa a X-a, integrarea notiunilor de limba si comunicare.

Sub forma unui auxiliar didactic, cartea propune o imagine a modului personal de receptare a unor opere literare studiate in clasa a X-a, corelata cu receptarea critica. De asemenea, are in vedere diverse aspecte ale relationarii elevului cu textul literar, atat din punct de vedere al receptarii, cat si al producerii mesajelor in diferite situatii de comunicare. Nu in ultimul rand, ofera, prin sectiunile sale, diferite demersuri didactice care concretizeaza,in fond, Prograrna scolara, de la metode traditionale, pana la metodele moderne, activ-participative.

Sectiunea Evaluare contine o diversitate de metode si instrumente de evaluare, traditionale si complementare si se concretizeaza in formularea unor tipuri variate de itemi. Testele propuse vizeaza diferite tipuri de evaluare scrisa sau orala (initiala, continua, sumativa), putand fi utilizate atat ca suport de lucru in clasa, cat si ca teme pentru acasa.

Speram ca volumul se va dovedi util in diferite etape si pentru diferite niveluri ale invatarii. Aceasta cu atat mai mult, cu cat, daca se urmaresc diversele abordari ale oricarei teme in fiecare capitol, la final, lucrarile solicitate elevului pot constitui un portofoliu generos si, credem noi, complet. Ramane profesorului rolul de a hotari scopul, continutul si modalitatea de evaluare a acestui portofoliu.


Autorii