Limba si Literatura romana - Manual pentru Clasa a X-a

9789736537592
Autor: Daniel Cristea-Enache, Diana Hartescu, Eugen Simion, Florina Rogalski
Editura: Corint
Anul aparitiei: 2016
Nr. Pag: 208
Limba: Romana
Disciplină: Limba Și Literatura Română
Format: 20.5X26 cm
Vârstă: 17 ani, 16 ani
in stoc
25.00 lei
+

Descriere



Am acceptat sa particip la elaborarea acestui manual dupa ce m-am convins ca, in scenariul propus de actuala programa, autoarele, doua dintre fostele mele studente, actualmente eminente profesoare in liceu bucurestean - Florina, Rogalski si Diana Hartescu -, impreuna cu un tanar ,critic deja profesionist in mantuirea uneltelor scrisului, Daniel Cristea-Enache,au reusit sa introduca nu numai texte exemplare (ceea ce este foatre important pentru un manual scolar), ci sa dea, prin reperele de interpretare ce le insotesc, si o idee despre evolutia culturii romanesti... Sunt aici prezenti intaiul povestitor-artist, Ion Neculce, jovialul Creanga si satiricul necrutator Carngiale, apoi rapsodicul Sadoveanu si naturalistul Rebreanu, un spirit fascinat de clasicitate precum G. Calinescu si altul pasionat de formele epice ale modernitatii, anume Camil Petrescu, urmati de Mircea Eliade - reprezentant al naratiunii mitice- si de un explorator al fantasticului magic, Vasile Voiculescu, in fine, realistul modern Marin Preda (cu Morometii) si creatorul de psihologii abisale Nicolae Breban, preocupat de raportul de forte intre bine si rau din natura umana.

Acestor remarcabili prozatori (cronicari umanisti, povestitori, nuvelisti, romancieri) Ii se adauga o intreaga pleiada de poeti (V. Aletcsandri, M. Eminescu,G. Cosbuc, O. Goga, G. Bacovia, I. Barbu, L. Blaga, T. Arghezi, St.Aug. Doinas, N. Stanescu, M. Sorescu), critici (T. Maiorescu, E. Lovinescu, G. Calinescu) si dramaturgi (B. St. Delavrancea, I.L. Caragiale, M. Sorescu), care au dominat cultural perioadele cand au trait si au creat opere de valoare, transgresand limitele spatio-temporale si devenind embleme ale spiritualitatii romanesti in domeniile literare carora le-au impins definitiv inainte evolutia estetica.

Reforma in invatamant nu trebuie sa insemne eliminarea esentialului si a specificului, ci o cale mai scurta si, daca se poate,mai stimulativa pentru spiritul tanar, spre ceea ce este profund, reprezentativ si irepetabil intr-o literatura nationala.

M-am intrebat daca este bine ca un critic si istoric literar sa coordoneze o asemenea lucrare didactica adresata unui public pe care nu-I cunoaste in chip direct . M-am consolat cu gandul ca marii critici (de exemplu, E. Lovinescu si G. Calinescu) n-au ignorat asemenea experimente, unii dintre ei (il citez din nou pe E. Lovinescu) au redactat ani in sir manuale scolare, considerand ca numai niste tineri bine instruiti pot fi buni cititori ai literaturii contemporne...

Mai este ceva ce trebuie spus limpede: intr-o lume care se misca repede, noua ge­ neratie trebuie sa aiba cateva puncte de reper sigure. Manualul de literatura trebuie sa i le ofere in spatiul lui de competena, care este acela al creatiei, cultivandu-i gustul estetic si dandu·i, concomitent informatii corecte despre istoria culturii nationale in evolutia si raporturile ei cu alte modele culturale. Sunt, din acest punct de vedere, de partea lui Mircea Eliade, care, se stie, considera ca omul este suma miturilor sale si ca numai aceasta zestre il face sa supravietuiasca in confruntarile lui cu barbariile istoriei...

Problema mitului, a mitizarii si a mistificarii s-a pus in discutie, intr-un mod acut cu ocazia publicarii programelor scolare si a manualelor de isrorie si de literatura. Nu este locul sa reiau, aici,dezbatetile din presa in legatura cu aceasta tema. Constat doar ca discutiile ating uneori forme aberante si ca, sub pretextul demistificarii istoriei si a literaturii nationale, marii scriitori sunt scosi din manualele scolare si sunt ridiculizate modelele, arhetipurile, miturile spiritului romanesc. ldeea unora ca nu poti fi european daca ramai un spirit national este falsa si, la drept vorbind, atesta in plan moral un rusinos oportunism, iar in plan intelectual o logica viciata., pentru ca europenism nu inseamna negarea valorilor nationale, ci respectul fata de valorile fundalmentale ale democratiei si dreptul la diferentiere culturala.

Consider ca manualul de fata vine in intampinarea sensibilitatii tinerilor care, maine, vor trai in societatea informationala. Literatura ii va ajuta, sper, sa-si cultive spiritul si sa- si formeze personalitatea.